loyaal, betrokken en persoonlijk

‘Geld lenen kost geld’ ook verplicht bij mobiele telefoon

De AFM houdt vanaf dit jaar strenger toezicht op kredietverlening door telecomaanbieders. Als gevolg daarvan verschijnen de krediettabel en de waarschuwingszin ‘Geld lenen kost geld’ vanaf nu in de reclames van de telecomaanbieders. Ook moeten de kosten van het telefoonkrediet apart worden vermeld.

Op grond van aangescherpte BKR-regels gelden mobiele telefoons op afbetaling nu ook als kredieten waarop AFM toezicht houdt. Telecomaanbieders moeten klanten duidelijk informeren over het telefoonkrediet en de kosten. De kosten voor het krediet moeten apart worden vermeld in de uitingen van de telecomaanbieder, zoals in reclames en op websites. De prijzen van mobiele telefoons met en zonder abonnement worden hierdoor beter vergelijkbaar.

Vergelijken van verschillende aanbieders met krediettabel
Naast de splitsing van de kosten moeten er in reclame-uitingen kredietwaarschuwingen en krediettabellen worden opgenomen. De krediettabel maakt onder meer inzichtelijk wat de kosten voor een krediet zijn, wat de looptijd is en wat de klant in totaal moet betalen. Daarnaast maakt de krediettabel het mogelijk verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken.

0% rente en geen kosten bij koppelverkoop
Er is sprake van koppelverkoop als een klant bij de koop van een mobiele telefoon verplicht een abonnement moet afsluiten. Dan is het niet toegestaan rente of andere kosten in rekening te brengen voor het telefoonkrediet. In de krediettabellen moet dan een rentepercentage van 0% worden getoond. Als er geen sprake is van koppelverkoop dan mogen er wel kosten en rentes in rekening worden gebracht. Deze rentes en kosten zijn wettelijk gemaximeerd.

Leentoets en registratie BKR vanaf 1 mei 2017
Vanaf 1 mei 2017 gaat de AFM erop toezien dat telecomaanbieders voor telefoonkredieten vanaf €250 een leentoets afnemen, inclusief een toetsing bij het BKR. Klanten moeten dan onder meer hun inkomen opgeven voordat ze een nieuwe mobiele telefoon op afbetaling kunnen aanschaffen. Telefoonkredieten vanaf €250 worden vanaf die datum ook geregistreerd bij het BKR en zijn dan dus van invloed op de leencapaciteit van consumenten. Deze registraties worden gebruikt om te borgen dat een consument verantwoorde kredieten afsluit en om de kans op betalingsproblemen te verkleinen. De telecomaanbieders gaan hun klanten hierop voorbereiden door ze tijdig te informeren over de leentoets.

Quote Leo Wijshoff inzake aanpassingen BKR: "Bezint eer ge begint..... Deze ogenschijnlijk kleine aanpassingen hebben zeer grote gevolgen voor de acceptatie van een nieuwe hypotheek. Daarnaast is de last en hinder van een negatieve BKR-registratie groot en draag je jaren met je mee. Probeer dit te voorkomen. Betaal op tijd of ga op tijd in overleg met je financierder om negatieve vervolgstappen te voorkomen..."

Bron: AM

Terug

08-01-2017

© 2016 Wijshoff & Partners - Volg ons op : facebook linkedin2 twitter print