loyaal, betrokken en persoonlijk

Jeugd ruilt scooter in voor e-bike, maar voert ze op

Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat jongeren die hun elektrische fiets opvoeren, ‘keihard aangepakt’ moeten worden. De e-bikes zijn normaalgesproken begrensd op 24 kilometer per uur. Boven die snelheid is een helm en een WA-verzekering verplicht. De Telegraaf meldt dat online en bij rijwielhandelaren softwarepakketten verkocht worden die de begrenzing van de fietsen omzeilt.

Volgens VVN is er sprake van een groot probleem. “Een levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak. Het is natuurlijk prachtig dat steeds meer jongeren van de scooter overstappen op de fiets met trapondersteuning, maar als dit een neveneffect is, moet er rigoureus worden ingegrepen”, zegt een woordvoerder van VVN in de Telegraaf.

De directeur van Accell, de fietsenbouwer achter Koga, Batavus en Sparta, zegt in de krant dat zijn fietsen niet te kraken zijn. “Sneller dan 24 kilometer per uur op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd. Daarom gebruiken wij software met een begrenzer die niet naar boven toe te manipuleren is”, zegt Accell-directeur Huub Snellen.

Knalpijp

Niet iedereen kan omgaan met de snelheid van e-bikes. “Met name vanuit oudere gebruikers komt de vraag of ze niet langzamer afgesteld kunnen worden. Dat doen we wél naar maximaal 18 kilometer per uur. Maar de jeugd zoekt het de andere kant op. Op zich niets nieuws, want vroeger gebeurde hetzelfde met brommers. Toen werd een knalpijp uitgeboord en geknoeid met de carburateur om harder te rijden.”

De Europese Commissie wil alle e-bikes verzekeringsplichtig maken. Daartoe is een aanpassing van de Motor Insurance Directive (MID) voorgesteld. Met de MID wil de commissie de positie van verzekerden in Europa gelijktrekken. De voorstellen stuiten op verzet van fietsersbonden in Europa.

Bron: AM

Terug

26-08-2018

© 2016 Wijshoff & Partners - Volg ons op : facebook linkedin2 twitter print