loyaal, betrokken en persoonlijk

Verzekeraar laat startup nu nog teveel links liggen

Quote Leo Wijshoff over 'Startende ondernemers': "Laat dit juist een uitdagende en dankbare mogelijkheid zijn om met nieuwe bedrijven en nieuwe kansen in aanraking te komen. Natuurlijk lift je sowieso al mee op de gevestigde bedrijven die je met raad en daad kan bijstaan voor de van hen van toepassing zijnde problemen. Echter, startende ondernemers zijn vaak nog zoekende in allerlei voor de hand liggende problemen die je 'makkelijk' kunt tackelen door jarenlange ervaringen. Door met de juiste personen in gesprek te gaan krijg je snel veel inzicht en hulp..."

Verzekeraars hebben op dit moment nog nauwelijks een connectie met startende ondernemers. En omdat startups de klanten van de toekomst zijn zouden de maatschappijen veel meer moeten investeren in mentorrol voor jonge bedrijven. Dit betoogde startupgoeroe Patrick de Zeeuw eerder deze week tijdens de dialoogsessie  Startups en verzekeringen van het Verbond van Verzekeraars. 

Het belang van startups neemt toe, betoogde Patrick de Zeeuw, medeoprichter van Startupbootcamp, dat investeert in startende ondernemingen.  Waar bedrijven vroeger 75 tot 125 jaar bestonden, is dat binnenkort minder dan 10 jaar, zo is de verwachting. “Wanneer je als verzekeraar die relaties met die jonge bedrijven niet bouwt, dan ga je dat merken in je business. Want die grote bedrijven waar je nu zaken mee doet, hebben het verschrikkelijk moeilijk.”

Die relatie is er nu nog maar in beperkte mate, blijkt uit onderzoeken die De Zeeuw en directievoorzitter Ingrid Visscher van de Vereende presenteerden. Daaruit komt een soortgelijk beeld naar voren. Startups hebben vaak geen of slechts een enkele verzekering. Ze hebben er het geld niet voor of zijn er gewoon niet mee bezig. Verzekeraars zijn op hun beurt soms huiverig om startups te accepteren. Die kunnen zich plotseling heel snel ontwikkelen en dat “moet je wel met elkaar in de gaten kunnen houden”, aldus Visscher. En doordat rendementen onder druk staan, wordt het acceptatiebeleid in het algemeen “scherper en kritischer.”

Koffertje om van alles te verkopen
Volgens De Zeeuw moeten verzekeraars zich veel meer als een mentor van startups opstellen. “Dus niet binnenkomen met je koffertje om van alles te verkopen. Nee, help ze met allerlei thema’s waar ze tegenaan lopen, zonder dat daar iets tegenover staat. Zo bouw je een relatie op. En dan komt er een dag dat die startup denkt: hé, ik moet toch eens een verzekering afsluiten.”

Hogere premie als het bedrijf groeit
Een ander idee dat voorbijkwam: een startup-pakket met alle verzekeringen die een klant nodig heeft. Daarmee hoeft hij zich niet uitgebreid in verzekeringen te verdiepen, maar kan hij er wel op vertrouwen dat hij goed is verzekerd. Een kenmerk zou volgens de Zeeuw ook kunnen zijn dat een ondernemer in het begin relatief weinig betaalt en naarmate zijn bedrijf groeit meer.


Bron: AM
Terug

06-11-2016

© 2016 Wijshoff & Partners - Volg ons op : facebook linkedin2 twitter print